Principper for vikardækning på Sølvgades Skole

Vikaren har til formål at sikre en kontinuerlig undervisning ved lærerens fravær. Det medfører, at vikarer i videst muligt omfang varetager den undervisning en klasse allerede er i gang med således, at afbrydelsen af den daglige undervisning ikke bliver så mærkbar.

Der tilstræbes fuld vikardækning i en lærers fravær samt at en klasse får en fast vikar, når fraværsperioden er længerevarende således, at vikaren får mulighed for at gennemføre et undervisningsforløb.

Forældrene informeres skriftligt, når det står klart, at der er tale om en længerevarende fraværsperiode.

På grund af vikarbudgettets begrænsninger er det som hovedregel kun muligt at dække klasseundervisning og deleholdsundervisning.

Der skelnes mellem kendt og pludseligt opstået fravær

• Ved kendt fravær lægges instruktion og materiale til vikarens undervisning af klassen
  • Ved pludseligt opstået fravær bør det tilstræbes, at vikaren får materiale og har retningslinjer for arbejdet med klassen – ofte kan ugeplanen anvendes som udgangspunkt

De yngste klassetrin prioriteres forud for de ældste med hensyn til vikardækning. Undtaget herfra er klasser med stort lærerfravær.

Nabotilsyn – medarbejderen i naboklassen kan have tilsyn med klassen ved en akut opstået situation, eller hvis der mangler vikarer.

Er det ikke er muligt at skaffe vikarer eller at sammenlægge klasser (føre nabotilsyn) gælder følgende regler

• I timer, hvor der er to voksne i en klasse f.eks. børnehaveklassen eller tolærertimer vikardækkes ikke. Ej heller ved bufflex- og skoleflextimer
  • Elever fra 7.-9. klasse kan gives fri samme dag fra kl. 13.00. De hjemsendes med en opgave, der skal løses/afleveres. Der gives besked til forældrene via Aula.

Vedtaget på Pædagogisk Rådsmøde og Skolebestyrelsesmøde onsdag den 22. februar 2023.

Principperne ønskes effektueret fra godkendelsen.

Annemerete Thers                                                                              Tina-Marie Bendix Beiter

Formand for Skolebestyrelsen                                                       Skoleleder Sølvgades Skole