Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Principper for holddeling

Principper for holddannelse på Sølvgades Skole

Formål:

  1. Mulighed for at organisere sig på mange forskellige måder, samtidig med at klassen bevares som udgangspunkt for undervisningen.
  2. Holddannelse skal give bedre muligheder for fleksibel tilrettelæggelse af undervisningen. Holddannelse kan tilrettelægges på mange måder og ud fra forskellige hensyn og vil i langt de fleste tilfælde bero på en faglig-pædagogisk vurdering af de enkelte elevers og klassens samlede behov.

 

Holddelingen kan ske inden for den enkelte klasse, på tværs af årgangen eller på tværs af klassetrin. Den kan være af kortere eller længere varighed og vil typisk være organiseret efter følgende principper:

  • Bestemt af elevernes valg  Bestemt af elevernes foretrukne læringsmåde eller med henblik på elevernes alsidige udvikling.
  • Bestemt af forhold i klassens/årgangens sociale liv eller arbejdsklima.
  • Bestemt af niveaudeling og ønske om hold mindre end klassen.
  • Bestemt af praktiske hensyn eller ønske om omfordeling af ressourcer inden for årgangen.

De formelle rammer: Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 25a, stk. 2-5: § 25 a. Undervisningen kan organiseres i hold inden for den enkelte klasse og på tværs af klasser og klassetrin. Stk. 2. Holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag, jf. §§ 5, 9 og 11, og obligatoriske emner, jf. § 7, kan ske af praktiske og pædagogiske grunde. Den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen og forskellige behov, jf. § 13, stk. 2, og § 18, stk. 4, kan inddrages som en del af grundlaget for pædagogisk begrundet holddannelse. Stk. 3. I børnehaveklassen og på 1.-6. klassetrin kan holddannelsen i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering af eleverne, tidligst ske efter skoleårets begyndelse og kun omfatte dele af det enkelte fags stofområder samt kun ske for kortere kurser. Stk. 4. På 7.-10. klassetrin kan holddannelse i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner, som foretages på baggrund af en løbende evaluering, ikke fastlægges på forhånd for et helt skoleår. Stk. 5. Eleverne skal i børnehaveklassen og på 1.-3. klassetrin undervises i deres klasse i den overvejende del af undervisningstiden i folkeskolens fag og obligatoriske emner. Eleverne på 4.-10. klassetrin skal i væsentligt omfang undervises i fag og emner med udgangspunkt i klassen. 1. og 2. pkt. omfatter ikke holddannelse af praktiske grunde.