Principper for arbejdet med "Åben skole"

Principper for den åbne skole på Sølvgades Skole

Formål:

• Den åbne skole skal, gennem samarbejde med eksterne aktører, underbygge et fagrelateret indhold gennem nye og varierede læringsformer samt -arenaer.
  • Den åbne skole skal, gennem samarbejde med eksterne aktører, understøtte en højere grad af kobling mellem teori, praksis og undervisning, som tager udgangspunkt i virkelighedsnære problemstillinger.
  • Den åbne skole skal, gennem samarbejdet med eksterne aktører, give eleverne indblik i idræts-, kulturog foreningsliv samt erhvervs- og virksomhedslivet for derigennem at gøre eleverne mere uddannelsesparate.

Mål:

Det tilstræbes, at den åbne skole skal give eleverne endnu større muligheder for at arbejde med virkelighedsnære problemstillinger og tilegne sig færdigheder og viden i nye og anderledes læringsrum.

Det tilstræbes, at den åbne skole højner trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden for eleverne.

Aktiviteter, i forbindelse med den åbne skole skal bidrage til at opfylde Fælles Mål og obligatoriske emner.

Det tilstræbes, at den åbne skole styrker den lokale sammenhængskraft ved at udnytte og give eleverne indblik i lokalområdets fritids- og fremtidsmuligheder.

Vi vil have en bred vifte af partnerskaber med eksterne aktører, så samarbejdet kommer alle elever til gode.

Vi vil etablere flerårige partnerskaber på alle klassetrin med forløb, der kan genanvendes i flere år med nye klasser, men samme klassetrin.

Inddragelse af udefrakommende personer i undervisningen kan ske ud fra vurderingen af, at deres deltagelse højner kvaliteten og de bidrager med kompetencer, som ikke er på skolen.

Det tilstræbes at inddrage forældre i planlægning og gennemførelse af aktiviteter og forløb knyttet til den åbne skole.

Forældrene kan optræde i en forældrebank, som vi generelt kan trække på i forhold til kortere enkeltstående forløb eller et længerevarende partnerskab, hvor der er fokus på forløb, der kan genanvendes i flere med år med nye klasser, men samme klassetrin.

Aktiviteterne i samarbejdet mellem skole og de eksterne aktører er organiseret efter klare aftaler, ansvarsfordeling og med en høj sikkerhed for alle elever.

Evalueringen af den åbne skole inddrager partnere, lærer og elev, afhængig af klassetrin.

Den understøttende undervisning skal styrke mulighederne for partnerskaber og forløb koblet til åben skole.

De formelle rammer: Princippet ligger i forlængelse af såvel skolens værdiregelsæt og skolens øvrige principper som af kommunens mål og rammer samt Folkeskoleloven. Sidstnævnte angiver i § 3, stk. 4, at Skolerne indgår i samarbejder, herunder i form af partnerskaber, med lokalsamfundets kultur-, folkeoplysnings-, idræts- og foreningsliv og kunst- og kulturskoler, med lokale fritids- og klubtilbud og med de kommunale eller kommunalt støttede musikskoler og ungdomsskoler, der kan bidrage til opfyldelsen af folkeskolens formål og mål for folkeskolens fag og obligatoriske emner.