Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogiske pejlemærker

Pædagogiske pejlemærker og faglige mål

Dagtilbuddene i København arbejder ud fra 6 politisk vedtagne pejlemærker for pædagogisk kvalitet i tilbuddene fra 0 – 18 år.
Målene for pejlemærkerne danner rammen for det pædagogiske personales praksis.

På fritidsinstitutionen ved Sølvgades Skole arbejder vi efter Børne- og Ungdomsforvaltningens pædagogiske pejlemærker og faglige mål:

  • Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
    ”Alle børn har ret til en positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”.

 

  • Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
    ”Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central”.

 

  • Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
    ”Alle børn skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”.

 

  • Forældresamarbejde – forældrepartnerskab
    ”Forældre og institution skal indgå i et tæt samarbejde om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab”.

 

  • Sammenhæng – også i overgange
    ”Alle børn skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”.

 

  • Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis (0 - 18 år)
    ”Alle institutioner skal vælge en konkret metode således, at der – på mangfoldige måder – arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børnegruppe og øvrige lokale forhold”.

 

 

PRAKTIKBESKRIVELSE KKFO´en ved SØLVGADES SKOLE

KKFO´EN ved Sølvgades Skole består pt af fire fritidshjemsafdelinger, fordelt på 4 matrikler omkring Sølvgades Skole: Adelgade (den gamle Brandstation), Klerkegade, en afdeling på Dronen (Gammeltoftsgade) samt en midlertidig afdeling i Suensonsgade.

Den studerende vil være tilknyttet én eller flere af vores afdelinger.

Afdelingen i Adelgade 115 består af et Forhus og et Baghus. Forhuset rummer fritidshjem på 1. og 2. sal og i stueplan har vi de gamle remiser, som vi benytter til Bold rum og Sal. Etagerne over fritidshjemmet rummer privat udlejning og vi deler derfor den lille gård med ejendommens øvrige beboere.

Afdelingen i Klerkegade 33 ligger på de to øverste etager, hvor vi har indrettet os med boldsal, kreative værksteder og hyggelige grupperum.
På de nederste etager ligger der en vuggestue og opsamling til udflytterbørnehave.

Afdelingen i Gammeltoftsgade er placeret i en del af det gamle Kommunehospital. Vi deler hus med Fritidscenter Indre By.

Afdelingen i Suensonsgade er det gamle Dronning Caroline Amalies Asyl, som vi midlertidigt har til låns i forhold til Corona restriktioner.

Både i hverdagen og i ferierne bruger vi ligeledes lokalområdet, eksempelvis Gammelvagt (legeplads), Kongens Have, Østre Anlæg og Langelinie.

Hjemmeside: soel.aula.dk

Åbningstider med børn: 13-17 mandag og fredag, 14-17 tirs-ons-tors. I skoleferier har vi åbent 8-17.

Ansatte: udover den Pædagogiske Leder er vi – samlet set – ca. 15 pædagogisk personale og medarbejdere samt rengøringspersonale.

 

Specialiseringsmuligheder på praktikstedet: Dagtilbudspædagogik, Skole- og fritidspædagogik, Social- og special pædagogik.

Praktikstedets formål – jævnfør lovgrundlag: Dagtilbudsloven, De 6 pejlemærker (BUF)

Beskrivelse af brugergruppen: Normalområdet, 0. klasse (med tidlig indskrivning pr. 1. maj) til og med 3. klasse.

Antal børn: Vi har hele indskolingen på Sølvgades skole, dvs. 2 0. klasser, 2 1. klasser, 2 2. klasser og 2 3. klasser - fordelt på vores 4 matrikler.

Aldersgruppe: 6-9 år

Arbejdsmetoder: Som personale på KKFO´en ved Sølvgades Skole arbejde vi med en daglig planlægning af aktiviteter og fordeling af de voksne i afdelingen, således at børnene har mulighed for at vælge selv, hvor de vil være og med hvem. Vi holder ugentligt personalemøde, hvor vi planlægger ugen frem, kommende sæsonafhængige aktiviteter samt gennemgår systematisk børnegrupperne via TOPI (tidlig opsporing og indsats).

Vi arbejder ud fra værdierne ligestilling, dialog, respekt og tillid som udgør de grundlæggende søjler for vores pædagogiske ståsted og afspejler sig i vores konkrete pædagogiske praksis. Både i forhold til vores kerneopgave: Børnenes trivsel, relationer og udvikling – men også i forhold til vores samarbejde med forældre, skole og forvaltning. Sidst men ikke mindst arbejder vi ud fra Børne- og Ungdomsforvaltningens pædagogiske pejlemærker og faglige mål, som er:

Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
”Alle børn har ret til en positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse”. 

Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
”Alle børn skal opleve at være en del af et socialt fællesskab. Børn med særlige behov skal inkluderes i fællesskabet med udgangspunkt i deres behov og muligheder. Personalets respekt for børnene og de unges egne kulturfællesskaber er central”.

Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
”Alle børn skal have de bedste udviklingsmuligheder for deres sprog”. 

Forældresamarbejde – forældrepartnerskab
”Forældre og institution skal indgå i et tæt samarbejde om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab. Forældre er en ressource i forhold til samarbejdet om deres børn og skal ses som en del af et partnerskab”. 

Sammenhæng – også i overgange
”Alle børn skal opleve en helhed i deres liv. Ved overgangen fra et tilbud til et andet, skal barnet og deres forældre opleve, at der samarbejdes om at skabe en tryg og god overgang”. 

Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogiske praksis (0 - 18 år)
”Alle institutioner skal vælge en konkret metode således, at der – på mangfoldige måder – arbejdes systematisk og reflekteret. Institutionerne skal skabe rum for refleksion over det pædagogiske arbejde og kunne indgå i en dialog omkring deres pædagogiske praksis. I valg af metode skal der tages afsæt i den enkelte institutions børnegruppe og øvrige lokale forhold”.